torsdag 27. mai 2010

på papiret




De fleste er andektig plassert ved navngitte asjetter, mens noen andre, ganske tidlig vrenger innsiden ut, finner sin plass i glasset som en skeiv vifte eller en smått bedugga rose. Noen krølles og tvinnes mellom snakkefingre og sokratiske samtalekunster, andre lapper lepper som har løpt løpsk og tørker skjelmske suppesmil med høyre hjørne (forsiktig ført opp til munnen med en pekefinger) De florlette flyr gjerne opp for ingenting, legger seg sakte over salaten, gnir drøy dressing og unnskyldninger utover den hvite duken og sidemannens sølvbestikk. De som ligger i fanget blir gjennomfukta av pent samlede nonnelår og de som befinner seg mest rundt halsen av seg selv - struper grisehodet og kveldens kommende sikleserenader allerede før dessertvinen serveres. 

Utover kvelden ligger noen i gresset som små elskovskuverter og sprer latter hos de blondebesatte avstandsbeundrerne ved bordet, mens andre ligger rett ut; tørre på oversida, våte på undersida - skammer seg over å ikke ha blitt ordentlig brukt. De virkelig fæle buler av begeistring og hemmeligheter, skjuler ofte mer enn vertinnene ønsker å ta seg av og må brettes sammen og kastes ut når gjestene har gått.


De fleste vil alltid befinne seg ved bordet før de blåser av eller bort eller forsvinner i jorden; som pratfordekkere, høflighetsforsterkende munnbind for miljøbelastet avfallsprat eller som det lille, vennlige sløret som skjuler rødvinstenner og bankende søte øyeglimt bak stadig hyppigere skål - og den litt fremoverlente spørsmålsstarteren "og hvem er så du?"

Skål'a!


Dette er altså mitt bidrag til åpningen av hagefesten på Nansenskolen i kveld. Jeg kan ikke si annet enn hjælp og haha - klø meg i flettene og hente meg en kopp kaffe før jeg leser gjennom dette én gang til etter at jeg har postet innlegget. 


Om noen leser dette før klokka 1800 i dag og føler seg snille nok til å ta litt ansvar for meg og teksten min kan dere gjerne gi meg tilbakemelding på om det første avsnittet - parantesmerket, kanskje egentlig er unødvendig.


Jeg har ett minutt på å fremføre dette, forresten.


Jæ leser vel fort, er jo fra Drammen vøtt.


Edit 17:20

Parantesen er fjerna, noe småflikking gjennomført og jeg er klar for Nansenaction. Lykke til Sabrina!



  
 

1 kommentar: