lørdag 15. mai 2010

the exquisit selection of eyes;

jeg kom til å tenke på
om øynene kan forandre farge
fra blått
til blått
sånn over år
for om de kan det
vil jeg ikke ha deg lenger
for meg skal du være
grønn
for alltid

Nei, seriøst. Jeg har faktisk tenkt over alle de ting som eldes, forsvinner, legges til, krympes, forstørres - dukker opp, på et menneske ettersom årene skal prege et ansikt, en kropp, et par øyne. 

 Jeg så en litt eldre mann på bussen i dag med helt usedvanlige øyne. De var koboltblå og rundt pupillen var det som om noen hadde skåret med en ørliten skalpell, slik at øyehviten liksom hadde trengt igjennom og lagt seg i en fin, tynn sirkel rundt den sorte, stirrende, svartpupillen hans. Jeg kom til å undre meg over om øynene hans alltid hadde hatt den fargen, hadde han sånne jæveløyne da han var guttunge som fikk jentene til å forelske seg av frykt og de andre guttene til å adlyde hans minste kjeft. 

Og hva hvis de ikke alltid hadde vært sånn, hvordan var de da før? Hva har gjort dem slik, bortsett fra det rent genetiske? Hvorfor har noen så spesielle øyne at du ikke glemmer dem, og hvorfor er det så mange som sier "eh, vet ikke helt" når man spør dem hvilken øyenfarge de har?

Jeg kan lite om babyer, men det hender visst at øyenfargen deres forandrer seg fordi pigmenteringen ikke har blitt ferdig uviklet før fødselen. At de blåøyde kan bli grønn-eller brunøyde; altså forandre øyenfarge til den helt andre delen av mørkhetsskalaen. Så underlig. (Det får meg til å lure på om jeg kanskje ble født med blekgrå øyne og at de ble blå noen dager etter, for her har det ikke skjedd mye siden sist!) Dette er da altså det som kan skje sånn rent kroppslig, medisinstudentene mener visst at det er vanskelig å forklare. Det jeg ellers tenker på, så fjern og liksompoetisk som jeg er, er om man kan farge øynene med livsrikdom, tid og alt det hippiesøppelet der. Jeg har egentlig troen på det. Det er svært sjeldent jeg ser noen øyne som er så spesielle at jeg legger merke til dem og de jeg kjenner med slike øyne har som regel levd hvertfall hundre år før noen mener at de egentlig ble født.


Jeg går uansett og tror at vi aldri blir ferdig med å være i utvikling og håper det er noe i det.

Isåfall heier jeg på de som har spesielle øyne og går med briller. 

Jeg har alltid hatt problemer med å se hva slags øyenfarge brillebrukere har.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar