søndag 21. mars 2010

kattish. rev.

Du er helt oppsatt på å kikke ut av vinduet. Jeg forestiller meg at du teller blader som løsner fra grenene eller etterglimtene i tordenskyene på de regnfulle dagene. På de virkelig regnfulle dagene kan du sitte ved vinduet og kikke i timesvis, og du kan snu deg mot meg og plutselig ha fått ovale pupiller. Jeg forstår ikke hva du har sett eller hva du mener med det når du gjør sånn mot meg, men jeg tror det er dét som gjør at jeg må lokke deg frem fra mørket. Når du er i mørket kan du finne på å leke gjemsel uten at jeg vet at jeg skal lete etter deg, og når jeg plutselig kommer over deg dør jeg nesten av forskrekkelse og du blir så overrasket over å ha blitt funnet at du ikke snakker til meg hele dagen. Du finner på andre ting som er vanskelige. Du kan ligge i evigheter og late som om jeg ikke eksisterer. Og du kan ligge og stirre på meg i evigheter mens jeg prøver å late som om jeg gjør noe annet viktig for å vise deg at du ikke betyr så mye for meg. Du kan bruke evigheter på ganske mange ting når du er i mørket. Av og til er det uutholdelig å være i nærheten av deg når du er sånn og jeg prøver å vise forståelse . jeg snur meg etter deg mens du går forbi for å gi deg kjærlighet. Jeg vet du kjenner det svale vindpustet idet hånden min strekker strekker seg mot kroppen din og ikke treffer. Jeg tror at du hører at jeg puster og skjelver når du gjør sånn. Men du går videre mens du vugger frem og tilbake med hoftene.

Det hender du har gode dager. Når det er solskinn kan du komme inn døra og ha hele verden med deg inn verandadøra. Da kjenner jeg deg nesten ikke igjen. Jeg kan stå alene på gulvet og plutselig være omgitt av din nærhet. Det er nesten så alle støvpartiklene fra kroppen din flyr mot lyset fra vinduet bare for å vise at de er der. At du er der, med hud, hår og hjørnetenner. Du smører meg tjukt med kjærlighet, lyder og varhet. Men om været plutselig skulle skifte og det skye til er det som om du fjerner deg fra meg.

Om det begynner å regne legger du deg på teppet og ser på meg gjennom smale sprekker i øynene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar