søndag 10. oktober 2010

marerittaktige drømmer i tre døgn

OKÅ.

Drøm 1.

Jeg går i skogen jeg alltid går i når jeg er hjemme hos fatter'n, skogen kjenner meg, jeg kjenner skogen, til og med enkelte steiner har lagt meg på husk og forflytter seg liksom om jeg holder på å skli på dem når det har regna. Snill skog. God skog. Jeg drømte at jeg var der, fresh i tøyet og hadde boost i motet, plutselig åpner himmelen seg i en vanvittig regnskur og skogen mørklegges. Jeg slår over til en slags night vision-aktig modus og registrerer ingen umiddelbare faremomenter, dog, jeg føler meg forfulgt. Night vision mode skrus av og jeg ser normalt med menneskenattsynet mitt. Plutselig stirrer jeg en elgku midt i mula og kjenner jeg får umiddelbar panikkangst når hun begynner å trampe med de digre elgbeina sine fordi den idiotiske kalven hennes stavrer seg frem mellom oss. Jeg tar beina fatt og løper i sikk-sakk mellom ubrukelig tynne trær før jeg finner et jeg tror jeg duger med elgmora rett i hælene. Jeg klyver opp, skraper opp bukser og lår på bark og flis og klatrer meg så langt opp som jeg bare kan mens elgmora blir rød i øya og mer forbanna. Trær blir tynnere jo lenger opp man kommer, erfarer jeg plutselig. Jeg sitter i toppen som plutselig lener seg over i en elegant og stilig bue ned mot bakken igjen. Unødvendig å si at treet setter meg av midt i sona for nyhetsoverskriften "illsint elg dreper fotturist" og jeg våkner, svett og med hjertet i nevene etter at jeg har prøvd å unngå trampedøden.

Drøm 2.

Jeg har en tattovering på skulderen som jeg har tenkt å fylle på etterhvert. Jeg har altså bare tenkt ganske mye på tattovering i det siste og dannet altså grunnlaget for dette:

Jeg blir kjent med ei jente som jobber som tattovør på ei sandstrand et eller annet eksotisk sted. Jeg importerer henne til Norge med store tanker om å opprette ei tattosjappe hun kan drive og leve av. Det viser seg at jeg ikke egentlig så noen av "arbeidene" hennes mens vi var på dette eksotiske stedet og i romantikkens hjørne og at hun er ELENDIG til å tattovere. Men jeg skal da altså ut i ilden - et sted må hun begynne og jeg må stille meg til disp som vandrende reklame og la meg brodere. Det ender med at hun føkker opp hele tattoveringa mi. Plutselig har jeg en diger vikingtattovering under den fine minnetattoveringa og en syra variant av Picasso-art-sleeve preger resten av armen. Og hun mangler blekk til å fullføre. Jeg går rundt i flere måneder mens huden flasser av i store lag, tattoveringene blekner fordi hun ikke har gått dypt nok med nåla og armen ser helt jævlig ut. Jeg bestemmer meg for å skrelle det av med kniv. Laserbehandling er for dyrt og jeg har alltid hatt sansen for scarification.

Drøm 3.

Sunniva kan ikke bli med meg på Robert Plant fordi alle billetter er utsolgt.

Drøm 4 i Drøm 3.

Jeg drar hjem til Drammen som planlagt for å få med meg Robert Plant den 16 oktober. Når jeg kommer hjem blir jeg usikker på hvor jeg har lagt billetten min. Under elefanteska? Nei. I vinduskarmen? Nei. Jeg leter og leter men finner den ikke. Pappa har sletta mailen med den utskriftsvennlige versjonen av billetten og jeg begynner å grine. Marerittet trer frem i full kraft når det viser seg at det helt umerkelig har vært en liten minibrann på rommet mitt som har slukket helt av seg selv - både Robert Plant billetten OG Roger Waters billettene mine har gått opp i røyk.

Jeg griner fortsatt og må ta en telefon hjem for å høre om billettene fortsatt er på rommet mitt eller om de er sikker på at røykvarslerne funker.

1 kommentar:

  1. Hoh! Gyrd og jeg satt faktisk og snakka om mareritt på toget til Oslo på søndag. Viser seg at fyren har skikkelig utbygd drømmetolkningsevne. Kanskje du og han burde ta en seanse og?

    SvarSlett