fredag 3. september 2010

04:04

- og det føltes nesten naturlig å stå opp etter at jeg hadde skjøvet til side gardinene og fant himmelen opplyst av månebleke skyformasjoner. etter å ha forvekslet koffeinpille med vitaminpille klarte jeg ikke ligge stille mer, måtte bare opp, dessuten drømte jeg at pappa var privatdektektiv og ikke ville ha meg som datter lenger. vemmelig drøm. han hadde på seg brun cordfløyelsdress. jeg ble oppriktig redd.

og så var det å telle timer til klokka sju. prøvde å være stille og ikke vekke roomie (jeg feilet) og slukte frokost i halvsvimle porsjoner før kaffen klasket ny, falsk energi i kroppen. klokka ble sju og de våte flekkene på bakken krympet seg. himmelen ble babyblå, sånn litt morgenteatralsk vakker med rosa og grå småskyer på. jeg tok på ryggsekken og gikk til treningssenteret.

det var nesten uhyggelig varmt til å være septemberkjølig men pusten var frisk og det føltes nesten som om jeg var på vei til jobb - hvertfall når alle morgenfjesmenneskene i sine familiebiler kjørte forbi, så meg i sidespeilet som om de var grå klatter med øyeprikker på. jeg ble varm av bonderomantisk solmorgen og den lille raslebekken ved gullbring.

selvfølgelig var jeg der før åpningstid. ca 4 minutter og jeg brukte lang tid i garderoben før jeg gikk i saktetempo med seige søvnsteg på ellipsemaskinen. surrealistisk tv med en smilende siv jensen på tv-skjermen (det så ut som hun gråt, antagelig var det bare øyesminkeglitter) så mølla - tilsammen 5 km. mer enn nok. morgentøy-bøy på seig pilatesmatte og en samtale med en dame som jobbet der, husker ikke så mye av den.

etterpå prøvde jeg it-lab for første gang og fikk både brukernavn og passord til å stemme overens, til og med printe ut "diktet" mitt. gutten ved siden av meg var irriterende lite sosial. god morgen? ikke det .. idet jeg skulle ordne feit skrift i tittelen til diktet ble verktøysboksen dus. fant aldri ut av om det var en ny slags fadeeffekt i word eller om synet mitt svikta litt. jeg lot meg iallefall ikke påvirke av det.

fire og en halv time med forfatterstudie - jeg husker ikke så mye av det. måtte tegne for å holde meg våken. småflaut ved siden av lærer'n, men han synes nok jeg tegner veldig fine øyne (iallefall veldig fine prikker) og jeg hadde veldig lyst til å legge meg ute på terassen med fotpålene i oppoverposisjon med nesa i været. snuse høst og sovne sånn. diktopplesning. kvikna til.

rigging for jazzkveld på vertshuset ble minirigging med få løft og dårlig samvittighet.

dro på jobbintervju med mixmannen etterpå. han er sjeløyd og det er lov til å røyke på pauserommet. fikk lyst til å oppta uvanen men dreit meg ut da jeg sa at jeg hadde slutta med sånt og fått cølaki istedenfor. han virket positiv. jeg får ikke jobben.

etterpå susegikk jeg i bøgata og fant ut at jeg var for lettkledd, plutselig glemte jeg visst at jeg digger høsten og forventet meg sommer. kompenserte for manglende kroppsgehør og gønna på i oppoverbakkene til breisås til jeg ble ekkelsvett og sulten på en middag jeg måtte sove i tredve minutter for å fordøye.

plutselig var klokka nok til å ture ned på vertshuset igjen. et eller annet sted plukket jeg opp vrangmage og jazzkonsert-tiden ble halvvert av en lite samarbeidsvillig kropp. kanskje ikke annet å forvente etter rovdrift av dummeste sort; man skal holde hviledager hellig, iallefall fylle den med sjokolade.

faen at jeg skal være så sunn.

1 kommentar: