tirsdag 1. desember 2009

lunar(tics)


Det hender det slår meg med slik en enestående kraft; at jeg ikke helt klarer å se bort ifra mitt selvutnevnte faktum fordi det virker så logisk der og da, og jeg stoler på disse forklaringene fordi det ikke finnes andre der til å betvile mine tanker.

Da var på vei ned til kirsebærkjøpesenteret i dag kikket jeg tilfeldigvis opp mot åskammen rett ved hoppbakken, og ikke før jeg hadde lagt øynene over horisonten gliste månen meg
hallo med en betydelig større omkrets enn vanlig. (den har jo egentlig ikke blitt større i den forstand, den har kommet nærmere jorda - eller kanskje jorda har kommet nærmere den, men den slags tankerier går jeg ikke nærmere inn på her) og jeg følte for å strekke frem fingrene og dytte den hardt bakover - enda så glad jeg er i månen, den var enkelt og greit litt ekkel der den hang på fjellryggen - som om den bare besøkte jorda i dag uten annet fore enn å være dødvekt. Jeg gikk videre, hadde nemlig ikke lange nok armer og det var fortsatt lyst på himmelen. Kanskje hadde den vett til å krympe.

Det var ikke før jeg hadde dasset rundt på senteret i en time at energilageret sank så kraftig at jeg måtte kapitulere og vende snuta hjem igjen.
Faen, tenkte jeg da jeg gikk over parkeringsplassen. Lyset på veien var månefarget. Jeg kikket opp. Denne gangen så den ut som en pupill, som om den hadde funnet det like greit å invertere og bli hvit på himmelens iris istedenfor å gå i ett med omgivelsene sine. At den skal hevde seg så jævlig, arrogante måne! Det var like før jeg stod der på parkeringsplassen som en eller annen idiot hyttet med neven, men det gjorde jeg altså ikke. Men jeg følte meg plaget. Forfulgt.

Idet jeg peset meg opp en av de mange måkeglatte oppoverbakkene hjem traff det meg i hodet som en fillemeteoritt.
Hvorfor så sur på månen? ER jeg blitt gal? Gal. og så ble jeg litt surrete i hverdagsrealismen jeg lever i og begynte å tenke og lete etter boktitler til jeg endte opp med "Lasso rundt fru Luna"

Hm.
Luna = måne.
Lunatic = månesyk.

Og plutselig svaret på hvorfor formen har vært grevling de siste fire dagene så nå driver jeg med selvmedisinering i aller høyeste grad og da går det utover musikken.

From me to you:

http://www.youtube.com/watch?v=DgIa1aoT68s

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar