tirsdag 8. september 2009

Nansenielsen snakker


Den 01.09 skrev jeg som følger;

Toget har drønnet forbi Mjøsa en liten stund nå og det som skulle vært et rush av forventning er nedtonet av en skikkelig kraftig type skallebank. Jeg har ingen sommerfugler i magen, akkurat nå føles det som jeg sitter på dette toget av plikt. Og jeg gjør det. Ovenfor meg selv. Jeg gjør dette nå fordi jeg var i ferd med å stagnere i et rutinepreget helvete med kvelertak om kreativiteten. 3 år som kontormedarbeider uten utdannelse. Jeg satt med tenna i tastaturet hver dag og fikk min månedlige lønn på konto som for det meste gikk til liv, leie og tull. Enkelt og greit.

Men oktober i fjor fikk livet mitt en ny vending. Jeg slutta å røyke. Da den forsvant skjedde det ting. Plutselig falt jeg litt utenfor den bløte kontortilværelsen hvor alle snakket koselig rundt en sigg - praten gikk fortsatt, men innvendig følte jeg meg som en annen. Jeg så ofte på meg selv, og deretter de andre, og tenkte at mange av dem faktisk passet til å jobbe der, men jeg måtte få meg barn, en psykotisk mann og et lass med sorger for å komme meg i deres sko. Jobben var grei nok den, menneskene gjorde dagen min på sett og vis, men det krever en viss type for å jobbe der over lang tid. Det føltes nedbrytende etterhvert. For å gjøre opp for litt dårlig samvittighet ga jeg jobben en lang fuck-you-finger (selvsagt ikke mens jeg var der, men etter arbeidstid) fokuserte mer på å være mere meg selv og dyrke det jeg liker fremfor å zippzappe meg i søvn hver eneste dag foran tv'en. Bevegelse. Natur. Frisk luft. Ny pust. Bedre sosiale sammenhenger. Mindre sene nattestimer på fyllerangel. Jeg tonet meg ned. Fra å leve for helgene prøvde jeg så godt jeg kunne å leve bittelitt hver dag - jeg vet det høres patetisk ut, men det er faenmeg patetisk å være toogtjue og ikke helt skjønne hva man skal med fritid.

Det fikk meg også til å sende en sleivsparket søknad til skolen jeg overraskende nok fikk positivt svar fra, og nå skal til å begynne på. Så nå som jeg har ventet i tre uker (ferie som de sier) er første skoledag krysset av på kalenderen. Føler meg ganske teit med den styggeste, mest turkise og klumpete kofferten i manns minne bakom stolsetet her. Gruer meg til å gå av på stasjonen. Må nok ta taxi selv om det bare er ti minutters gange..

Men det er bare de gamle kontorrestene av meg selv som gnir meg litt i bakhodet og får meg til å trasse. Jeg gleder meg jo faktisk noe helt hinsides til å kunne gå ned denne veien:


nansenskolen


(Og. Jeg fikk hentet mitt nye objektiv på posten igår, så når det er ferdig utprøvd skal jeg lage flere frekke bildemontasjer)

Men Skoleelev og det som medfølger først.

Så rart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar