torsdag 24. juni 2010

idiot day II.

Med i stykket:

Lille Persille
Gjøk med Løk
- enkle vendinger og slett historie


Lille Persille
hva skjer med disse saksofonbetente jazzgatemuzaktantene
og fantepakksøte gamlemenn med hattebremmer under føttene
hva er det de vil? hvorfor danser de ikke til sin egen lyd?
dette er som helvetesrepriser av Iliaden i sterkt stemt lyd i
ekkoklasserommet der brillelæreren lot oss sitt der i den stadig
voksende, kvelende, lavspente lyden av historiesuggesjon
vi skulle, måtte, repetere, repeterere, repetere, jeg hører det
i hver eneste brosteintrente overspente tone de spiller,
kan du be dem spille topptjue uten å prøve å være poetisk?
for da vil jeg danse. ikke la dem stå der som dårlig verdsatte
tellustrubadurer som aldri finner annet ærlig arbeid, enn å
spella.
spella fælt.
få dem til å slutte,
jævla antihelt.

Gjøk med Løk:
jeg kjøpte engang noe som kunne defineres som;
unødvendig.
og det funka faktisk
jeg trykka det ut mellom hendene
til det la seg som små, strie jomfrutårer over henda
og det la lokk på hele byen. jeg satt en evighet i sofaen
patta på en dårlig, hjemmesnekra rullings
titta ikke ut av vinduet
for jeg var zen, postorgasmisk og filosofaen

Lille Persille:
ja, for du skal alltid lage så mye mening. være deg din egen herre.
ære være jesus for å være en lett gjennomskuelig pappmachéfigur
gjennom menneskehetens historie av svaksindig ansvarsfraskrivelse;
men du - din jævla bohem, du tygger sjelesnacks ut av andre mennesker
for å kunne sitte i lotus og digge fargen på veggen din fremfor å delta
i utenforrealitetene. huska du å skru av kaffetrakteren?

Gjøk med Løk:
om du tar kanel i filteret smaker kaffen india.

Lille Persille:
engang var jeg rockerebbeline med kuk på hver krok, og nå
fisker jeg ikke lenger etter noe å feste meg på. hva skjedde egentlig
med å være anstendig - trekke seg tilbake med keybordet og la
pastellkledde skulderputemennesker danse seg til afrodisika i  neonlyset
mens man gråt over den stakkars familien som måtte tåle å leve på
andres spytt i glasset. jeg savner skolen. savner klangen av lille tigerpumps
på lineoleum og lærerens hårfester i taket. fyfaen. for et horrorshow.
du var føtus - jeg var barn, og et sted mellom ingenting sklei vi fra hverandre
helt til vi møttes.

Gjøk med Løk:
jeg vil ha øl, øl, øl, øl, øøøøø
L og fiine damer med fiiine vaner
som kan sette meg opp når jeg spyr i senga
så jeg slipper å døøøøø
husker du han sa det? naboen som tok livet av sæ sjæl.

Lille Persille:
---- og så slo jeg rot i en nedpissa kattesandkasse. fant leikebilene noen stjal
i andreklasse. jeg kunne ikke tro mitt gode skinn.

(Lille Persille møter mamma)

M: vennen min, har du hørt det?
LP: hva da?
M: ... for om du ikke har hørt det
er det best jeg ikke sier det likevel.
LP: hva da?
M: nei. om det som skjedde ifjor.
LP: what's new, pussycat?
M: jeg skal skilles fra det jeg har.
LP: hva er det du har?
M: ingenting.
LP: så befriende.
M: IKKESANT - IKKE SANT - I.K.K.E.S.A.N.T.
LP: ja, det er ikke sant.

LP: GJøkmedlØK og jeg skal også skilles fra ingenting.

vi starta allerede i undergangen av musikk.

1 kommentar:

  1. FAeNtastisk. DU skriVer TaranTarulsk. uteN å ETTERligne en ploKK.

    SvarSlett