fredag 30. oktober 2009

melankomisk.

Det folk snakker om, som jeg tidligere har valgt å knipse vekk som en filosofisk klisjé ingen blir enige om, har nå jaktet meg i våken og sovende tilstand som en vakker og kåt mare. Tiden. Den fant meg - egentlig for en stund siden (da jeg knipset som mest) og har returnert og på gode bølger denne gangen. Jeg skal la være å definere følelsen jeg bærer, for da blir jeg bare mør, men jeg kan si som så at om håp hadde frimerkestørrelse er dette en jævlig svær konvolutt. Og den skal fylles av skriverier, mottakermerkes, avsenderbetales og reise i en fin feit bue over alt som kan kalles tvil.

M'm.

.. og jeg er i gang med semesteroppgaven min. Hittil har jeg bare tegnet en idé for utførelse og tekstmasse, men vurderer sterkt å dra frem fyllepennen denne helgen for å starte med et knas. Skrive om menneskeligheten kontra de religiøse fantasier og begrensninger historien og andre mennesker vil skade sjeleberikere med. Tror det blir kult. 7 døddsynder og den åttende. (Den åttende dødssynd fantes faktisk: tungsinn)

Noen ganger lar jeg meg forresten fascinere dypt og inderlig av hvor mye kaffe jeg egentlig er istand til å tylle i meg som placebo før tretimersøktene på skolen trår til - likeledes hvordan jeg faktisk klarer å bli så trøtt at jeg i det ene øyeblikket hører læreren skrike ut "Nei, her var ingen livsglede!" og deretter våkner til at han forteller om Kong Ødipus' store føtter.

Så. Kanskje går jeg glipp av mellomtingene av og til, mye fordi jeg er litt ping-pong i disse tider og dermed dårlig på å følge opp med både telefonsamtaler og tilstedeværelse. Det skjer en hel masse. Det er forresten ikke med vilje - til dere som kanskje savner meg bittelitt. Jeg har ikke dårlig samvittighet, egentlig - jeg tar en Hamsun og mener at inspirasjonen og skrivekunsten må gå foran alt annet.

(blunketegn lissåm)

I dag er det forresten fredag. Jan Johansson (1931-1968) åpnet hjerteneven min (egentlig for en stund siden) og anbefaler de som vil høre melankoli trykke på linken.


http://www.youtube.com/watch?v=LMgitKv-78I

Nus på høstsnutene fra Sabimon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar