fredag 24. april 2009

lillesøsterjypling.



Lykkelig dag: 24.04.1991. Husker faktisk at jeg smilte stolt da journalistmannen tok bilde av oss der jeg holdt deg i armene på min første dag som storesøster. Du var litt rar. Masse sort og uregjerlig hår på hodet. Pittesmå, smale øyne og underlig hudfarge. Sparkebukseben. Kjempesøt i grunn.

Vi har kranglet til vi mistet pusten, lugget, klort, bitt, og slått hverandre. Sagt fryktelige ting, ønsket hverandre vekk, forbandet jorden den andre gikk på. Jeg sendte deg nesten i døden på sykkel, du ventet i timesvis ved en bøtte med vann og gråstein fordi du trodde det ville bli til sølv, jeg fikk deg til å hylgråte da jeg sa du var adoptert. En gang sminket jeg deg opp, bar deg på pute og prøvde å gifte deg bort til naboens kvisebefengte sønn (som jeg selv var forelsket i) Jeg har laget et arr på kinnet ditt.. Vi har lekt til solen ble lei og gresset kaldt. Vi har gjemt oss i pappesker, gjort bamser levende, kledd oss ut som tømmermenn med solbriller og påtegnet skjegg. Råkk'n'råll på stuegulvet til lyden av pappas elskede høyttalere (Velta vi en?) Vi har stjålet godteri fra hvite skåler og butikkhyller. Rekt gatelangs i Heggedals trygge strøk til alle årets tider. Badet i Gjellumvannet og spist alt for mye mariekjeks, nugatti, loops, suketter, smørbukk og drukket usunne mengder med gjørmetjukk o'boy.

Du har grått for meg når jeg har hatt det vondt. Du har alltid vært hos meg til tross for at jeg har vært den slemme, gode, storesøsteren som forberedte deg på motgang. Jeg er så stolt av deg. Du har opplevd mere enn mange på over førti, du har ikke kunnet vokse opp uberørt av livets urettferdigheter og motgang. Men du har aldri gitt opp, lagt deg ned og nektet livet eller deg selv noe som helst. Du har vokst opp til å bli en omsorgsfull og kjærlig menneskekjenner med en unik evne til å spre gleder over på alle du møter. Klovnefjes. Gjøgleransikt. Jeg er så glad i deg.

I dag fyller du atten år, og det er med entusiasme og sterk tro at jeg gleder meg til å se deg vokse inn i nye tider. Sterke, flotte, lillesøster; Gratulerer med dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar